ינואר 4, 2015 |

התנהלות כלכלית לא נכונה, אופטימיות יתר והעדר שיווק הם המכשולים העיקריים בדרכם של עסקים קטנים, הגורמים פעמים רבות לסגירה מוקדמת מידי של עסקים. מנכ"ל מ.ט.י גליל מערבי-קריות, מר הנרי ביטון, מספק כמה פתרונות.

הבעיה העיקרית של עסקים קטנים, חדשים וותיקים, היא חוסר הידע והכלים לניהול מקצועי בכל התחומים הנדרשים, וזאת בניגוד לעסקים גדולים שבהם יש מומחים ובעלי מקצוע בכל התחומים החל ממנהל כספים, דרך מנהל שיווק ומנהל לוגיסטיקה וכלה במנהל מלאי ומחסנאי. כתוצאה מהיעדר ידע וכלים מקצועיים, עושים בעלי עסקים קטנים טעויות. היות והעולם העסקי איננו סובלני לטעויות האלה, נאלצים בעלי עסקים קטנים לשלם עליהן ובמזומן.

האמריקאים, אשר בנו והמציאו את תורת העסקים הקטנים בכלכלה, בדקו ומצאו, כי יש 17 מקצועות שונים הבאים לידי ביטוי בניהולו של כל עסק, גדול כקטן.  המדובר במקצועות ניהול שאינם שייכים לתחום המקצועי של העסק, בהם נושא הכספים, הלוגיסטיקה, שירות לקוחות, שיווק ועוד. היות ועסקים קטנים אינם מסוגלים לשכור את סוללת המומחים והמנהלים שיש בעסק גדול, בעלי עסקים אלו באים במגע פחות יומיומי עם הסוגיות הניהוליות והמקצועיות.  הדרך להימנע מטעויות ולהגדיל את סיכויי השרידות של העסק היא ע"י קבלת ייעוץ ,הדרכה והנחייה מגורמים מקצועיים.

עסקים קטנים

יזמים של עסקים בתחילת דרכם, או "עסקים קטנים", צריכים להתחשב במצב הרגיש בו הם נמצאים, ועקב כך לנקוט בצעדים שיעזרו להימנע מסגירה, להלן כמה מהם:

  1. יש לחשב בזהירות רבה כל השקעה מתוכננת, זאת על מך בדיקות בלבד וללא הערכות. בעלי עסקים רבים נוטים להעריך השקעות עתידיות בחסר ומנסים להסתדר עם מעט כסף. כתוצאה מכך נכנסים בעלי העסקים לחובות כבדים בשל הערכותיהם האופטימיות שאינן תואמות את המציאות.
  2. הימנעות מתמחור נמוך מידי: בעלי עסקים רבים, בעיקר עסקים חדשים, נוטים למכור בזול ובכל מחיר. מדובר בהחלטה הרסנית לעסק, ולעולם אין למכור בכל מחיר. המחיר המומלץ מורכב משני פרמטרים: המחיר המקובל בשוק, והמחיר המאפשר רווחיות וקיום עסקי בכבוד. בכדי שבעל עסק יוכל להתפרנס על שני הפרמטרים להתקיים בכל עת.
  3. הימנעות מהתחייבויות כספיות גדולות מידי: עסקים רבים נוטים להתגלגל לחובות שוטפים ההולכים וגדלים. יש להימנע מחובות גדולים, בעיקר באשראי השוטף, ולבצע השקעות בהלוואות ארוכות טווח בהן ברור ההחזר החודשי וקיומו של כושר ההחזר החודשי.
  4. לא עושים חשבון: עסקים רבים לא מחשבים עד הסוף את ההוצאות הקבועות של העסק, הכוללות את השכר שאותו רוצה להשתכר בעל העסק , הוצאות  הרכב, משכורת  למזכירה, שכ"ד וארנונה, וכן לא מחשבים עד הסוף את ההוצאות הישירות הכוללות , בין השאר את עלות החומרים, בעלי המקצוע ועוד, וקובעים את העלות על סמך הערכה סתמית שבדרך כלל מתבררת כאופטימית מידי ושגויה. מומלץ לבצע את חישוב ההוצאות באופן מלא ומדויק.

לא עושים שיווק: עסקים רבים מדי לא עושים שיווק באופן שוטף וקבוע. משמעות השיווק היא להגיע ללקוחות ולגרום להם לקנות, ולא רק לדעת על קיום העסק. תכנית שיווק שוטפת לכל השנה היא הכרח לעסק קטן. ואין להסתפק בפעולה חד פעמית של פרסום, כגון הפקת פלייר או מודעה בעיתון, כיוון שלפעילות חד פעמית אקראית יש תוצאה (תגובת לקוחות) קלושה ומוגבלת מאד.