ינואר 4, 2015 |

 

…"אני לא מבין מדוע אני לא מצליח יותר! אני בעל ידע מקיף, איש מקצוע מעולה, מדוע לא מגיעים אלי יותר לקוחות?" …"אני עובדת מעולה, המתחרה שלי לעלייה בדרגה רק מדבר, אבל הבוס בטוח שהוא זה שעושה את כל העבודה ולכן החליט לקדם אותו ואני נשארת מאחור". אנו נתקלים במצבים כאלה בעבודה מדי יום. מה עומד בבסיסם?

 

ובכן, יש לשים לב שלהיות "עובד טוב" זה לא מספיק בשביל להתקדם בעבודה. בעבודה מתקיימים בד בבד שלשה ממדים עיקריים:

  • הממד המקצועי.
  • הממד השיווקי.
  • הממד הבינאישי.בממד המקצועי כל אחד פועל על פי כישוריו והמוטיבציה האישית המאפיינת אותו. אין לשכוח שמידת ההצלחה בעבודה נקבעת לא פחות גם בשני הממדים האחרים.אנשים רבים מהססים לספר על הצלחותיהם והסיבות לכך רבות: "לספר על הצלחותי" זה מאד לא צנוע", "מי שצריך – יודע" הן שתי סיבות בולטות שמניעות אנשים להימנע משיווק עצמי. העובדות בשטח מראות שבמקרים רבים: עשית ולא סיפרת – כאילו לא עשית.ממד הבינאישי מורכב ביותר. כדי להסביר אותו בפשטות אתייחס לשני משתנים בהקשר זה: זמינות ופירגון.מסתבר שאם תהיה זמין לממונים עליך, הם אכן יפנו אליך יותר ומבחינה מעמדית תבלוט מעל אחרים. מחמיא לממונים? כל אחד אוהב התייחסות חיובית. כל אדם נוטה לחזור למקומות בם הוא מרגיש טוב, מקומות בהם הוא מקבל חיזוק חיובי. גם מנהלים. לסיכום:אם אתה לא מקצועי אבל הדימוי שלך בעיני כולם טוב – הדימוי יפעל לטובתך. אם אתה איש מקצוע מעולה אבל מה- לא "פראייר" ובטח אף פעם לא מחמיא לאחרים – אתה לא פועל באסטרטגיה שתקדם אותך בעבודה.
  • אם אתה מקצועי מאד אבל לא משווק את הצלחותיך – באי שיווק הצלחותיך אתה פוגע בסיכוייך להתקדם.
  • האם אתה זמין לפניות ובקשות? האם אתה מפרגן לאנשים שעובדים איתך? גם בממד הבינאישי אנשים רבים מהססים לפעול באופן שיוביל אותם להצלחה. גם כאן התירוצים רבים ומגוונים. הבולטים ביניהם: "ללקק?", "להתחנף"? – זה לא אני. להיות זמין? מה אני "פראייר?"
  • הממד הבינאישי מתייחס לאופן הפעילות ולדימוי שלכם מבחינת יחסי אנוש. מה התפקיד שלכם במרקם החברתי במקום העבודה? המפתח להצלחה בתחום זה הוא לגרום להרגשה טובה של אנשים סביבכם (קולגות וממונים) ולא להסתמן כאיום.
  • הממד השיווקי מתייחס למה שהקולגות והמנהלים שלהם יודעים וחושבים על מה שאתם עושים בעבודה. עד כמה אתם משתפים ומספרים לקולגות ולמנהלים על הצלחות ופריצות דרך בעבודה? מה האנשים בעבודה יודעים עליכם מבחינה מקצועית? מה הדימוי שמתקיים אצל הקולגות והמנהלים שלכם בקשר לאיכות העבודה שלכם? בהקשר זה המפתח להצלחה הוא לספר על הצלחותיכם לכל מי שחשוב שידע עליהן: הממונים עליכם אם אתם שכירים, קולגות, מתחרים.
  • הממד המקצועי מתייחס לאיכות העבודה שאתם עושים. עד כמה אתם מקדמים את הפרויקטים ואת מקום העבודה? עד כמה העבודה שאתם עושים עומדת בקריטריונים שמגדירים מצוינות והצלחה במקום העבודה? בהקשר זה המפתח להתקדמות הוא לעשות את העבודה על הצד הטוב ביותר כמיטב יכולתכם.