ינואר 4, 2015 |

עסק קטן, יכול להתנהל פחות או יותר מאליו על ידי התמדה, נאמנות ללקוחות, מקצועיות ואינטואיציה של הבעלים. הבעלים מכתיבים את המשימות והיעדים ומגייסים עובדים מחויבים ומקצועיים לעבוד איתם – והעסק מתגלגל. לעומת זאת, ניהול עסק של למעלה מ-5, 10 עובדים דורש היערכות שונה. בשלב זה של חיי העסק, על מנת לשמור על המומנטום שנוצר משילוב של מוצר נכון שהעסק מציע (כזה שיש לו ביקוש) וממאגר לקוחות נאמנים ומוניטין שהולך ומצטבר, יש צורך להחדיר לסדר היום פעולות ניהוליות.

על מנת לנהל עסק בצורה נכונה, צריך לגזור את הפעולות הניהוליות שצריך לקיים בעסק מצרכים שעולים באבחון מחד ומן הפרקטיקה הניהולית המשובחת ביותר שתוצאותיה מוכחות מאידך.

עסק "מנוהל" יכול להצליח עד 80% יותר מעסק שאינו מנוהל.

עסק מנוהל נכון

אז מהן שלשת הפעולות הניהוליות שצריך לקיים בעסק בצמיחה? כאלה שיהוו את התשתית לצמיחה נכונה של העסק?

  • חלוקת עבודה והיררכיה זהו השלד של העסק. יש להקדיש את המשאבים הנחוצים להגדרות תפקיד וסמכויות. הגדרות תפקיד טובות, הן כאלה שמכסות את כלל המשימות שצריכות להתבצע מחד ושנותנות מענה לכך שכל משימה תתבצע על ידי האדם המתאים מבחינת כישורים ומיקום במבנה הארגוני. נושא ההיררכיה נעשה רלוונטי כאשר אנו מרגישים שאיבדנו שליטה על מה שקורה בעסק. זהו הזמן לחלק את השליטה – למנות אדם נוסף שיהיה אחראי על נתח עבודה וקבוצת עובדים.
  • תהליכי עבודה מיטביים אם לא נקבע איך העבודה צריכה להתבצע מבחינת סטנדרטים ושלבי ביצוע אנו עלולים למצוא את עצמנו הולכים בו זמנית לכמה כיוונים שונים במקום להתקדם בכיוון אחד ברור בצורה מסודרת.
  • תכנון ובקרה זה המוח של העסק. עלינו לקבוע לאן אנו מתכוונים להגיע השנה עם העסק שלנו ואחר כך לבדוק תקופתית היכן אנו נמצאים ביחס ליעדים שקבענו לעצמנו.